Monday, 5 December 2011

GAMBAR-GAMBAR PRODUK

Pelamin


















Baju pengantin 


















Hantaran





















Tempahan manik





















MASALAH PEMASARAN

Salah yang dihadapi apabila membuka perniagaan ini antaranya ialah persaingan dari kedai-kedai yang memberi perkhidmatan yang sama. Justeru itu, untuk menghadapi persaingan ini, kami perlu menonjolkan keistimewaan dan promosi yang dapat menarik minat  pelanggan. Begitu juga dari aspek barangan, kami perlu memastikan barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan akan  memberi kepuasan kepada pelanggan. Pihak pengurusan perlu mempelbagaikan lagi barangan yang sedia ada.

Keadaan ekonomi juga penyumbang kepada masalah dalam pemasaran produk. Syarikat perlu bersedia andai berlakunya ekonomi naik turun. Ini akan memberi kesan yang besar kepada syarikat. Pelanggan juga semestinya tidak dapat memuaskan hati mereka apabila barangan atau perkhidmatan amat mahal dari harga biasa. Jadi, pengurusan yang cekap dalam memasarkan sesuatu produk perlu ada untuk memudahkan proses ini dan ini akan dapat mengelakkan syarikat dari kerugian yang besar.

STRATEGI PEMASARAN

Pasaran yang baik dan sistematik adalah faktor amat penting untuk memajukan perniagaan bagi mendapatkan pulangan modal dan keuntungan yang tinggi serta kestabilan yang berpanjangan dan berdaya saing.

Strategi Perkhidmatan

Perkhidmatan strategi berikut dapat memajukan lagi perniagaan butik pengantin ini.
a)    Sentiasa menyediakan perkhidmatan yang  berkualiti dan harga yang    
berpatutan.
b)    Memastikan tempahan dapat disiapkan mengikut perjanjian masa  yang
ditetapkan oleh pelanggan.
c)    Sentiasa menunjukkan imej yang baik dan mesra pelanggan ketika berurusan dengan pelanggan.

Strategi Promosi

Perniagaan ini akan menyediakan kad perniagaan dan kain rentang di sepanjang jalan dan risalah untuk diedarkan kepada penduduk kawasan perumahan, pejabat kerajaan, sektor swasta dan sekolah bagi mempromosikan perniagaan ini. Butik juga mengadakan pakej istimewa apabila tibanya musim cuti sekolah, perayaan dan cuti am.

Strategi Harga

Perancangan perlu dibuat bagi menarik hati pelanggan untuk melanggan dengan perniagaan ini, dengan faktor harga yang berpatutan dan menarik mengikut jenis pilihan yang disukai. Memandangkan perniagaan ini dalam perancangan dan belum beroperasi lagi, perniagaan ini akan menawarkan harga yang rendah dan promosi menarik untuk memikat hati pelanggan. Keistimewaan diberi kepada pakej tertentu seperti :
Pakej A :  Pakej Berlian   (Set pelamin + bilik tidur + baju pengantin + make up + 2   
        gubahan hantaran)
Pakej B : Pakej Permata (Set pelamin + bilik tidur + baju pengantin + make up )
Pakej C : Pakej Jimat  ( Set bilik tidur )

# keistimewaan untuk Pakej Berlian

Strategi Lokasi

Perniagaan ini terletak di kawasan pekan dan pusat membeli belah, berdekatan dengan perumahan dan penempatan yang berpusat dikelilingi taman-taman perumahan yang sedia ada, kampung-kampung tradisi serta bandar-bandar yang sedang
membangun.

Perhubungan Pelanggan

Memandangkan lokasi perniagaan ini terletak di tengah antara kawasan-kawasan strategik, maka tidak timbul masalah perhubungan kerana kawasan penempatan tersebut dan bandar sekitarnya dapat melalui jalanraya yang ada untuk
mendapatkan perkhidmatan dan penghantaran.

SYER PASARAN

Setelah mengambil kira kekuatan dan kelemahan pesaing, maka dianggarkan pecahan syer pasaran antara pesaing dan SueZa Weeding adalah seperti berikut :

No
Nama Perniagaan
Syer Pasaran
Jualan sebulan (RM)
1
Wedda Bridel
50%
RM 37,500.00
2
Kejora Weeding
35%
RM 22,000.00
3
SueZa Weeding
15%
RM 18,000.00

Jumlah
100%
RM 77,500.00



PERSAINGAN


No

NAMA PERNIAGAAN

PERKHIDMATAN

1

WEDDA BRIDEL,
BANGUNAN KEDAI KETEREH

BUTIK PENGANTIN

2

KEJORA WEEDING,
 CABANG EMPAT KOK LANAS

BUTIK PENGANTIN





NO
NAMA  PERNIAGAAN PESAING
KEKUATAN
KELEMAHAN
1



Wedda Bridel,
Bangunan Kedai Ketereh
·         Sudah beroperasi 10 tahun

·         Sudah terkenal di Bandar Ketereh
·         Harga agak mahal

·         Banyak menerima tempahan hingga menjejaskan operasi

·         Tidak mesra pelanggan


2

Kejora Weeding,
Cabang Empat Kok Lanas
·         Sudah beroperasi 5 tahun

·         Mempunyai pekerja yang mencukupi
·         Perkhidmatan kurang memuaskan

·         Kualiti produk tidak memuaskan

·         Kurang pekerja yang terlatih

·         Tidak banyak pilihan



TREND DAN SAIZ PASARAN

Trend pasaran yang disasarkan terbahagi kepada tiga keadaan. Pertama ialah semasa musim cuti sekolah dimana biasanya ramai pelanggan yang akan melangsungkan majlis pertunangan atau perkahwinan. Ini akan memudahkan pihak pengurusan untuk mendapatkan sebanyak mungkin stok terbaru dan terkini untuk dipilih oleh pelanggan. Begitu juga apabila tibanya musim perayaan dan cuti umum. Kebiasaannya, bagi golongan wanita, mereka memerlukan gaya yang berbeza setiap kali tiba musim perayaan untuk menggayakan fesyen baju pelbagai jenis manik yang diminati. Justeru itu, pelanggan sekitar lokasi berpeluang ke butik kami yang menyediakan pelbagai potongan harga dan berpatutan.

Saiz pasaran boleh dikira dari potensi jualan yang boleh diperoleh dari tempahan pengantin dan tempahan menjahit manik oleh penduduk tempatan tidak kira masyarakat Melayu, Cina dan India. Disamping itu juga, kedudukan lokasi butik yang strategik dan senang untuk dikunjungi oleh pelanggan kerana ia berdekatan dengan pekan membeli belah di Ketereh. Status ekonomi penduduk yang pelbagai tahap samada rendah, sederhana dan berada juga menyumbang kepada penjualan di Butik SueZa Weeding.
 Potensi jualan bagi tempahan penduduk sekitar ialah:

Jumlah Penduduk: 60,000

Bilangan rumah : 60,000/5 (diandaikan sebuah rumah 5 orang penghuni)

= 12,000 buah rumah

Diandaikan 10% daripada penghuni rumah tersebut akan menggunakan perkhidmatan butik pengantin sekurang-kurangnya 2 kali setahun.

PASARAN SASARAN

Perniagaan ini merancang untuk mensasarkan perkhidmatannya kepada keseluruhan penduduk yang memerlukan perkhidmatan bagi melangsungkan perkahwinan khas untuk sesiapa yang bakal bertunang dan bakal pengantin. Manakala ianya khusus kepada golongan wanita berkerjaya dan peringkat umur samada kakitangan Kerajaan atau Swasta, serta golongan pertengahan. Keseluruhan permintaan terdiri dari pelbagai kaum seperti Melayu, Cina atau India. Antara kawasan pasaran sasaran ialah : 

  • Kawasan sekitar Pekan Ketereh
  •  Kawasan sekitar Pekan Kok Lanas
  •   Kawasan sekitar Pekan Melor
  •   Kawasan sekitar Bandar Machang
  •   Kawasan sekitar Nilam Puri
  •   Kawasan sekitar Pekan Pulai Chondong
  •   Kawasan sekitar Bandar Pasir Puteh
  •   Kawasan sekitar Wakaf Che Yeh
  •   Kawasan sekitar Kota Bharu
  •   Kampung Padang Raja
  •   Kampung Kedai Piah
  •   Kampung Kadok
  •   Kampung Kedai Piah
  •   Kampung Chekok
  •   Kampung Buloh Poh
  •   Kampung Padang Kala
  •   Kampung Dendang
  •   Kampung Peringat